tisdag 7 september 2010

SKÖN DAG I VATTENHÅLET

Vilken dag vi haft i vattenhålet...Otto och jag, en sol som värmt från en klarblå himmel så det har blivit trädgårdsjobb varvat med sköna vilstolen i bikini..trodde inte man skulle klä sig i den dressen mera...men idag var det ca 23 grader mitt på dagen..








Vet att det var frost förra veckan i inre Småland... så snart är det välan vår tur utmed ostkusten...så nu gäller det att njuta utav min favorit på hösten...daliorna..

Så fort frosten kommer så vissnar dom..några har undrat hur jag övervintrar dessa knölar..jag gräver upp dom och lägger dom på en tidning där dom får torka..dom har ca 7-8 grader varmt där dom vistas hela vintern...och i maj gräver jag ner dom igen..








En härlig färgexplosion bildar denna bukett som man blir så glad utav..nu står dom på köksbordet i vattenhålet..








Har ju en öppen planlösning i storstugan tillsammans med köksgång och matplats och som avskärmas av en del murar, köksgången avslutas med en stor öppning i muren och är byggt som ett valv... leder till matplatsen..






Matplatsen har diverse möbler som denna gamla matmöbel och även en stor skänk som rymmer massor utav glas och porslin...men så finns det mera möbler och detaljer men det får ni se imorgon..









Imorgon bär det hem till Bossgård igen..dags att öppna gårdsbutiken och har då öppet tre dagar i rad....fredagskväll blir det vattenhålet igen ..för på lördag är det dags för årets fest här nere...cykelfesten..där ca 150 trevliga människor deltar...mera om det i ett annat inlägg..






Hoppas ni oxå blivit värmda utav solen..nu ska jag ut och njuta utav de sista solstrålarna innan de försvinner bakom tallarna, ha en fin kväll..

Stor kram från VIOLAN och OTTO


20 kommentarer:

(eddas) sa...

For en nyydelig bukett...for noen farver...helt skjønne...
kos deg med festivas til helgen:)
eddaKlemmer

Lisas torp sa...

Vilka ljuvliga dahlior du har! Jag förstår att ni njutit idag, Otto och du! Vilken strålande dag!
Tala om tur, och att kunna njuta i bikini dessutom!

Så vackert du har det - det ser otroligt inbjudande ut!
Här är det mest trötthet som gäller - oj, vilka dagar det har varit....men när jag åkte hem såg jag Sting stå och gona sej i solen vid Gran Hotel! Hm....det du!!!:)
Ha det gott!
Kram
LIsa

liven sa...

Nydelige bilder hos deg!!
Dahlier er vakre...har to sorter som blomstrer nå!!
Må være flink å få de i hus før frosten!!

Ha en fortsatt fin uke Viola

Livsnjutaren sa...

Verkligen härligt där hos dig. Ska försöka mig på Dahlior nästa säsong. Har alltid trott att dom är jättesvåra,men upp till kamp;)
Ha en skön afton.

Mitt hvite hus sa...

herlige bilder Viola... jeg er blitt forelkset i Dahlier... de har blomstret i ett i hele sommeren...

skal også overvintre knollene... og det blir nok flere til neste år...

Gleder meg til å høre om sykkel helgen..husker den fra i fjor...''ja her har det vært herlige temperaturer...

nyter det...

klemmer =)

NinaH sa...

Din blog är ett "vattenhål"- eller "njutningshål", kanske man hellre ska kalla det!;-) Alldeles för sällan jag hunnit med besök här på sistone. Men vilken lycka att kika bakåt när man väl har tid!! Såååå mycket vackert att njuta här! Alltid!
Hoppas du får fler "bikini-dagar"!;-)

Mia, New Room Interior sa...

Så koselig dere har det der! Mange flotte gamle møbler og saker!! Ha en god kveld! Kram

Cajsas Faster sa...

NU har jag nog läst din blogg i ett år!! För det där med cykelfest kommer jag ihåg att du skrivit om förut! Kul!
Härligt att njuta i bikini! Det passar sig inte vid sandlådekanten för min del;)
Ha det kram Marie

Systrarna Hjertén sa...

Låter härligt att ligga i solstolen!

Vackra bilder!

Mvh
Frida

EM sa...

Så fint du har i matsalen. Vilket ljus. Och de härliga möblerna.
Idag var också jättevarmt och jag var helt slut efter att ha satt nya staket vid stora vägen. Tog på mig flera tröjor ifall det skulle blåsa kallt... slutade med att jag stod i T-shirt och det kändes ändå för mycket. Vilken succé om jag haft bikini efter riksvägen--hi hi.
ha det gott
kram elsamarianne

Mamma C sa...

Visst har det varit en strålande dag idag. Men tyvärr har jag suttit på jobbet bakom skrivbordet hela dagen. Men kände hur skönt solen värmde när jag gick hem.
Kram mamma C

Hannis sa...

Vilka underbara färger på blommorna!
Sen blev jag lite avis när jag läste om bikinin...
Så skönt! Precis vad man behöver ibland=))

Kram till dig/Hannis

Katta sa...

Så fint du har det där i vattenhålet. Dahlior är ju så fashinerande med sina många färger man blir glad av dem. Hoppas det inte var en allt för närgången älg som kom på besök, eller hade du Gevlaia hemma ;) Kram Katta

Nyanser av vitt sa...

Hallå darling,
Gjorde ett grått igår när jag kom hem...såååå snyggt.
japp nu bär det av igen. Krukan är från Miljögården. Något för Romantiska Ting
KRAM

Marie//Tekla Maräng sa...

Oj har det redan gått ett år sedan förra cykelfesten eller har ni en på våren och en på hösten.
Dahliorna du har är ju så fina, vilken härlig färgkombination.
Så fint du har det i vattenhållet.
Ha det var en förunderlig bok jag läste sist.
Kramar:)

Maud sa...

Så härligt det låter....och vackra bilder visar du ...på vackra blommor och vackra ting...
Ha det gott!
Kram Maud

Fågel Blå sa...

Ljuvliga bilder från dej!
Hoppas din dag är bra!
Kram Kathrine

Huset vid ån sa...

Underbara dahlior, och bilderna från vattenhållet är så fina!
Matplatsen ser så hemtrevlig ut!

Må så gott! Kram Therese

bakom berget sa...

Såå fint du har det Violan! Jag förstår att du vill vara vid ditt vattenhål så ofta du bara kan. Men Bossgård går ju inte direkt av för hackor det heller ;)
Hoppas att ni får lika fint väder nästa helg, som det har varit nu i början av denna vecka. Fast jag har inte kunnat njuta av det. Har legat nerbäddad några dagar.
Ha det så gott! Varma kramar!
Åsa.

SoCal Helene sa...

Vilka underbara bilder från "hålet"! I dag regnar det här, skönt!! Visst låter det konstigt men det har inte regnat sen i våras här, så när vi får en skvätt så njuter man ;0)
♥ Helene