tisdag 31 mars 2009

MITT KÖK del 3

Så var det dags att fortsätta följetongen med del 3. Idag visar jag en del detaljer från köket i sekelvåningen.





En krakelerad kruka har fått en plats i fönstret bland besticken, terrinen och kryddsetet. I krukan finns några fettbladsväxter.

Ni kanske kommer ihåg att jag samlar på silar. Här finns det silar uppåt väggarna kan jag lova.....




Det här var den tesil jag fick ärva av farmor när jag var ung och då vaknade min samlariver. Tyckte den var så vacker...






Brevid spiseln på den lilla bänkskivan finns ett svart stilleben. Det är famors gamla mortel, en våg och en gammal glas bricka med ett underbart rosmotiv.



Den stora hyllsektionen har ni redan sett och så finns en mindre brevid spiseln. Där har jag bl a burkar och pressglas.

Hit har en liten fågel flyttat från en julgrupp...kunde inte göra mig av med den rara...




En del utav mina pressglasvaser står framme. Tycker de är alldeles för vackra för att gömmas i något skåp. Hit har denna sockerströare fått sin plats. Hittade denna rara på en loppis för ett tag sedan...

I söndagskväll var det middag med vuxna sönerna. Då dukas det gärna med det blå porslinet.




Älskade porslinet Willows får gärna pryda bordet ihop med gamla vinglas. Denna söndag blev det klassisk söndags middag, stek med gelé och pressgurka...





Så har vi kommit fram till siste mars...imorgon är det den stor lurardagen så då får man se upp....hoppas ni får en trevlig dag denna tisdag, stor kram från er VIOLA

36 kommentarer:

by.hårenberg sa...

Hej svejs! En massa fint att njuta av!!! Alltid en ren fröjd att kika in här!
Kram kram //la petite perle!

Roses & Angels sa...

HEJ! TACK!!! Ja det är ju samma blogg och som du skrev så var det ju bara för headerns skull man bytte. Synd vore ju om man var tvungen att börja om hahaha. Hoppas du får en fin dag idag. KUL att höra ifrån dig också :-) Kram Christa

STENLYCKA sa...

Oj,oj så mycket fint du alltid visar från dina vackra hem. Jag sitter och njuter av alla dina vackra tesilar. Pressglas är jag väldigt svag för och har samlat på i många år. Skall visa någon gång min samling på bloggen.
Ha nu en riktig bra tisdag!
Kramar från Stenlycka

Bitte sa...

Hejsan!

Nu var det ett tag sedan jag kikade in hos dig märker jag :-). Du bjuder som vanligt på vackra foton! Jag tycker det är så fint med gamla burkar som fått en vacker patina. Ett tag samlade jag på dem :-).

Vad vackert du dukat, blåvitt porslin är nästan finast ändå :-).

Kramar
Beatrice

Mamma C sa...

Kul med familjemiddag när alla kan samlas och umgås. Fint porslin du dukat med. Ha en bra dag.
Kram mamma C

Anonym sa...

Här njuter man i fulla drag:-)
Så vacker Viola lilla.
Önskar dig en fin dag.
Kram

♥ Pia... sa...

Hej sicket kök du har du:)..mysigt och vackert på samma gång...silen du ärvt..fick mej till att rota runt i en låda..och visst hade jag en söt gammal sil:) liggandes ..fram med den...så nu fär man gå ut i det fina vårvädret en stund med hund...ha de göttt..kram..PIA

Home No.1 sa...

Hej Viola ja i morron fär vi se opp...hihi...här skiner solen hoppas den gör det på dig också!!!!
Kram Annica.

Guttemamma sa...

Skulle gjerne sittet rundt det vakre bordet ditt, Viola!! Nydelige med det blå!! Visste ikke at 1.april var lure dag i Sverige også...vi får stålsette oss!!KLem

Nostalgi och Rosor/ Linda sa...

Hej Violan!!
Så kul att du ville va med i min lilla tävling.. Sara ska få två små såna kaniner i sitt ägg, den som är med i tävliningen är lite större...
Vilka fina burkar du har dom skulle man vilja lägga vantarna på...
Ha de skönt i vårvädret,även om du jobbar...
Kramens Linda

Galleri Hönshuset sa...

Hej på dig vännen. Allt väl?

Häääärliga köksbilder. Du har så många vackra ting där hemma. Vi har en 100år gammal tesil i lillstugan. Den är så himla vacker. Mannens mormor har ärvt den av sin mamma.
Din samling var ju så fin, har du tesilar till salu i butiken?

Här skiner solen, och våran "Trädgårdsmästare" (dvs. en tjej som vi har anlitat och som kan det här med att beskära äppelträden ) har precis blivit klar med våra tio äppelträd som hon har klippt ner medans vi var borta, så jag ska ut o njuta av vårvädret medans jag plockar ihop alla grenar som ligger i marken. Underbart med solen och ett gott tecken på att våren verkligen är på G!

Vi höres. Kram till dig / Pirre

Anette sa...

Hej Viola! Oj vad mycket fint vågen är jag riktigt avis på. Blått porslin är en liten favorit hos mig.

Kram
Anette

Magdalena sa...

heia...
GILLAR dett....
alt sammen1

klem, magny

Unknown sa...

Hej Viola!Så mycket fina saker du har,en njutning för ögat att se på!
Jättefina burkar och sååå vackert pressglas du har,fint att ha framme!tycker om den gamla köksvågen och tesilarna är jättesöta och så många du samlat,kul att samla på något!=)

Ja imorgon får man se upp så man inte blir lurad,hihi

Önskar dig en skön dag,
Kram Maria

i et lite rødt hus sa...

Så mye fint, og jeg elsker den gamle vekten din, virkelig fin. Du er virkelig en ivrig samler:)

Cc sa...

du har så fina grejer men det säger jag varje gång. Min mor hade en lika dan socker ströare när jag var liten. Vackra bestik kan man inte få förmånga av, säger jag som inte har några men jag skall skaffa

Agnes Maria sa...

Alltid lika underbart att kika in till dig !
Så fantastiskt vackert du bjuder på !
Kram till dig.
Åsa

Mitt hvite hus sa...

Ja jeg er en stooor beundrer Viola;=)

Tenk å fått sittet ved bordet å nytt alle de vakre tingene dine.. Alle silene som mer så skjønne.. Alle pressglassene... Det er så vakkertO=)

Nyter hvert bilde og hvert ord O=)

Klemmer Kerstin

Ragnhild / Wallas Verden sa...

Hei, hei:)
Ja her har vi hatt sol og varmt i dag. Det sildrer og renner og snøen smelter.

Så fine siler du har. Fint å henge de opp slik. Jeg har også et åar etter betstemor på veggen i hyttekjøkkenet.

Ha en fin kveld
klem

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Du har så mkt fint så man blir alldeles yr i skallen..
Där skulle man gärna äta en söndagsstek, och söta vita harar kikar det fram.
Ha en fin tisdag
Kramelikram
AnnaMaria

Josefine sa...

Heisan...du har så mye fint Viola! De silene var jo så artige.... tenk at du har samlet på dem også! Så flink du er til å se skjønnhet i gamle ting. Skulle nok likt å vært på oppdagelsesreise i huset ditt ja....hi.hi Ha en fin kveld, stor klem

Stina sa...

Jag har en superfin sil i silver från min mormor, som jag aldrig använder.*blink*
Kramis

Malin sa...

Så herlige bilder !

Så mange vakre siler du har!
Vanskelig å få tak i her i Norge..men er stadig på jakt:)

Ha en fin kveld:)

Klemmer

Eva Linnea sa...

Ja, tiden går fort! Men vid påsk får den gärna stanna ett tag. Jag vill STANNA UPP OCH NJUTA I FULLA DRAG av att ha hela våren och sommaren framför mig.
Kram Eva Linnea

Lillemor i Hummelsta sa...

vilken jättefin våg, den blev man sugen på, gillar dina rosiga burkar också, är nog ett rosenfreak lite i skymundan. Tycker det är jättefint hos andra, men för mycket hos mig själv.
Kram Lillemor

Crinoline sa...

Vakre ting som alltid.Pressglassene og tesilen var ekstra flotte.

Hannis sa...

Först och främst...
Vilka vackra bilder från vattenhålet!
Sen köket då.
Så Inspirerad av alla vackra detaljer som finns hemma hos dig.

Kram och solsken Hannis

♥ Fyra årstider sa...

Sådana där gamla burkar har jag börjat leta efter till mitt utekök..charmiga.
Kram Lotta

Gammalt o nytt 1:12 sa...

Så otroligt vackra bilder!!
Så mycket fint att njuta av..
Kram Irene

Ofelias Hus sa...

Så fint du har dukat...hade gärna slagit mig ner där!

Gamla tesilar är väldigt charmiga, speciellt när det syns att de är väl använda...

Idag har det droppat rejält från
taket...härligt att våren ändå är på gång!

Kram,
Anette

Lilla huset på prärien sa...

Så tjusigt! Stod faktiskt på den lokala loppisen och höll i det porslinet... lite tallrikar och uppläggningsfat. Log för min mormor har det och jag tycker det är väldigt vackert. Fast jag har ju vitt porslin så det fick inte följa med hem... synd att man inte har oändligt med plats! :)

Kram Jenny

Som mine dager er sa...

Ja har ikke du det vakreste kjøkkenet i Sverige så vet ikke jeg. Kjære Viola: jeg smelter helt over alle de vakre bildene fra kjøkkenet ditt. Det treffer meg rett i hjertet og jeg ønsker mitt kjøkken kunne se slik ut. Takk for at du deler kjøkkenet ditt med oss andre bloggere.

Klem fra Marit

Frida sa...

Hej min vän!
Här har jag missat många fina inlägg ser jag, mycket att ta igen.

Vilka fina bilder du visar från ditt kök det var en stor silsamling du har.

Jag kikar in här i vanlig ordning även om det kanske inte blir så många inlägg skrivna hos mig på ett tag:-(
Sen ska vi får en ny dator och lämna i väg den gamla så i värsta fall kan det bli ett uppehåll där med om vi blir utan dator ett tag i väntan på den nya.

Hoppas allt är bra med dig!
Kram Frida

Line sa...

Tjingeling Violan....tack för din omtanke...jag mår bara fint =) DU, NU BÖRJAR DET JU FAKTISKT LIKNA VÅR!!! Fast man vet ju aldrig, kan ju vara sånt där lurar väder ett tag...

KRAMEN

Elin sa...

Så mycket fina saker... Helt underbara...

Älskar dina bestick... Försöker hålla mig till en modell när jag samlar bestick men har väldigt svårt... När det finns så mycket fint...

Många kramar
Elin

Det vita dårhuset sa...

Jahaa du Violan. Det är svårt att hitta på något annat att säga föruton att man bjuds på vackra bilder igen =)

Visste inte att det fanns så små silar. Jättesöta!
Och den gammla vågen med rosorna på... Passar dig perfekt ;-)

Ha en fortsatt trevlig vecka och ta hand om dig!

Kramar Erika